Τα Τέρατα στην Τέχνη
Σε όλες τις μορφές τέχνης τα τέρατα έχουν λαμπρή θέση. Συμβολίζουν τους αρχέγονους φόβους για οτιδήποτε άγνωστο, απεχθές ή μη κατανοητό. Ορισμένες φορές ο άνθρωπος με τη Λογική και τον Πολιτισμό του τα νικά.
Η περίπτωση του Κύκλωπα Πολύφημου είναι ιδιαίτερη. Οι Κύκλωπες εντάσσονταν στην κατηγορία του τέρατος επειδή δε διέθεταν “βουληφόρους αγοράς”, δηλαδή
συνελεύσεις ούτε “θέμιστας”, δηλαδή θεσμούς. Ήταν λοιπόν “αθέμιστοι” οι
Κύκλωπες, χωρίς συνελεύσεις, θεσμούς και νομοθεσία. Για το λόγο αυτό, στη συνείδηση των Ελλήνων ήταν τέρατα,όπως
μάθαιναν από μικρή ηλικία ακούγοντας τους ραψωδούς
να απαγγέλλουν την Οδύσσεια. Καθώς οι Κύκλωπες ήταν άνθρωποι μονόφθαλμοι πνευματικά και μη ανεπτυγμένοι πολιτικά και πολιτισμικά αναζητούσαν την ευθύνη στον Κανένα.
Γουίλιαμ Τέρνερ, Ο Οδυσσέας κοροϊδεύει τον Πολύφημο, 1829. Λονδίνο, National Gallery.

Η Σφίγγα στην Αίγυπτο είναι ένα λιοντάρι με ανθρώπινο κεφάλι, που
αναπαύεται ξαπλωμένο. Ήταν φύλακας σε ναούς και σε τάφους και λέγεται
ότι συμβόλιζε τη βασιλική εξουσία. Στη μυθολογία των αρχαίων Αιγυπτίων αντιπροσώπευαν την ηλιακή θεότητα Ρα
και αρχικά τοποθετούνταν στις εισόδους των ναών και των ανακτόρων.
Παρίσταναν συμβολικά τον αγώνα του Χαρμακή, τις διαμάχες δηλαδή φωτός
και του σκοταδιού, και τη νίκη του φωτός κατά του Τυφώνα, που συμβόλιζε
το σκοτάδι.
Άλλες Σφίγγες, σε αίθουσες του
Καρνάκ, έχουν κεφάλι κριού, που είναι το ιερό ζώο του Άμμωνα. Στην
Ασσυρία είναι ένας φτερωτός ταύρος με ανθρώπινο κεφάλι, με γενειάδα και
στέμμα. Άλλοι την παρουσιάζουν με σώμα σκύλου και ουρά φιδιού.
Η ελληνική Σφίγγα

Αριστερά: Οι Σφίγγες της Αμφίπολης, Δεξιά: Η Σφίγγα του 560 π.Χ. που βρέθηκε το 2003 στον Κεραμεικό
Η
ελληνική Σφίγγα έχει κεφάλι και στήθη γυναίκας, φτερά πουλιού, σώμα και
πόδια λιονταριού.
Οι αιγυπτιακές Σφίγγες ήταν ξαπλωμένες και στα τέσσερα πόδια τους,
ενώ οι ελληνικές στέκονταν στα δύο πισινά, σαν να ήταν σε επιφυλακή. Αποστολή είχαν να προστατεύουν το μνημείο, αλλά και να θυμίζουν στους
περαστικούς τον σκοτεινό και φοβερό κάτω κόσμο από όπου προέρχονται...
Πηγές: Καστοριάδης, Κ. “Η Ελληνική Ιδιαιτερότητα – τόμος Α΄: Από τον Όμηρο στον Ηράκλειο”, εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ.
http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/history/art/page_183.html
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου